Vår profil i Kompetanseløftet

Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis (Kompetanseløftet) er en av de nasjonale satsningene for lokal kompetanseutvikling. Kompetanseløftet omfatter hele laget rundt og med barna og elevene, og skal bidra til at den spesialpedagogiske kompetansen er tett på de barna og ungdommene som har behov for det, enten de går i barnehage, grunnskole eller videregående skole. Målgruppen er ansatte i barnehage og skole, barnehage- og skoleeiere, ansatte i PP-tjenesten og andre tverrfaglige tjenester i kommuner og fylkeskommuner. Høgskolen i Østfolds arbeid i Kompetanseløftet er forankret i Fakultet for lærerutdanninger og språk. Les mer om kompetanseløftet på nettsidene til Utdanningsdirektoratet

Hva er målet med kompetanseløftet?
Høgskolen i Østfolds arbeid ses i sammenheng med Utdanningsdirektorates mål for kompetanseløftet:

  • Alle barn og elever opplever å få et godt tilpasset og inkluderende tilbud i barnehage og skole
  • Alle barn og unge skal få mulighet til utvikling, mestring, læring og trivsel - uavhengig av sine forutsetninger.
  • Barnehager, skoler, PP-tjenesten og andre i laget rundt eleven må jobbe sammen for å skape et inkluderende fellesskap
  • Det pedagogiske tilbudet må tilpasses slik at alle får et best mulig utgangspunkt for utvikling og læring

HiØ legger vekt på at arbeidet i Kompetanseløftet skal styrke utdanning, praksis og forskning innenfor pedagogikk og spesialpedagogikk.

Hvordan arbeider Høgskolen i Østfold med kompetanseløftet?
I samarbeidet med målgruppen vektlegger HiØ langsiktige og helhetlige utviklingsprosesser i PPT, barnehage og skole HiØ har en forståelse av at laget rundt eleven også tar form av å være et lag med eleven. Dette innebærer at elevenes opplevde inkludering og utbytte av opplæringen står i fokus

I Kompetanseløftet arbeider HiØ med følgende:

  • Prosessledelse og prosessveiledning
  • Kompetansekartlegging
  • Elevperspektivet
  • Rådgivning
  • Forskningsbasert innhold og metodikk

Hva omfattes av kompetanseløftet?
Kompetanseløftet har følgende hovedelementer: 

HiØ tilbyr også har Masterprogram i Spesialpedagogikk for søkere som tilfredsstiller kriterier for opptak.

  • Nettverksbygging mellom universiteter og høyskoler og Statped.
    HiØ er i kontakt med Statped og andre Universiteter og Høgskoler. Enkelte prosjekter inneholder trepartssamarbeid. 
  • Utvikling av nettressurser og veiledere til støtte for det lokale arbeidet. 
    HiØ arbeider med nettressurser og veiledere til bruk i den enkelte kommune/virksomhet. HiØ vektlegger at disse utarbeides i samarbeid med kommune/virksomhet for å i størst mulig grad være forankret i lokale behov.

Hvilken kompetanse har Høgskolen i Østfold? 
Kompetanseløftet skal bidra til at det allmennpedagogiske og spesialpedagogiske tilbudet ses i sammenheng, og at kommunen, fylkeskommunen og private eiere har nødvendig spesialpedagogisk kompetanse på vanlige, sammensatte og relativt komplekse utfordringer. De ansatte ved HiØ som arbeider innenfor Kompetanseløftet har bred spesialpedagogisk og allmennpedagogisk kompetanse. Det er internt samarbeid mellom Kompetanseløftet, desentralisert kompetanseutvikling og regional ordning for kompetanseutvikling i barnehage.

HiØ har egne forskergrupper innenfor spesialpedagogikk. Disse er relevante for arbeidet i kompetanseløftet.

Aktuell informasjon og nettsider:

 

Publisert 28. feb. 2022 14:38 - Sist endret 12. mars 2024 13:58